אז מה הקשר בין טרנספורמציה דיגיטלית לחדשנות משבשת ולמודל SAMR?

האם כל התפתחות טכנולוגית היא חדשנות משבשת? האם כל מערכת חדשה שהכנסנו לחברה היא טרנספורמציה דיגיטלית? ואיך כל זה קשור למודל SAMR שבא בכלל מעולם החינוך?

טרנספורמציה דיגיטלית עוסקת באימוץ של טכנולוגיות שונות ותהליכי אוטומציה על מנת ליצור התייעלות, בידול עסקי ותחרותיות לארגון. טרנספורמציה דיגיטלית במיטבה היא תהליך אסטרטגי הממפה את כל התהליכים בארגון, ממצה באופן מיטבי את המשאבים הפנימיים ומטמיע יכולות טכנולוגיות ותהליכי עבודה שגורמים לצמיחת הארגון.

הטמעה של מערכת טכנולוגית חדשה שאין בכוחה ליצור התייעלות, להביא לבידול עסקי או להוות x factor עבור הארגון אינה טרנספורמציה דיגיטלית.

בדומה לכך, לא כל חדשנות טכנולוגית היא חדשנות ״משבשת״. את המושג חדשנות משבשת טבע פרופסור קליי כריסטנסן מאוניברסיטת הרווארד. כריסטנסן יצר הבחנה בין חדשנות מקיימת, שהינה שיפור של טכנולוגיה קיימת לבין חדשנות משבשת המייצרת שינוי בסטאטוס קוו באותו שדה בו היא פועלת.

כריסטנסן, שהוציא את התיאוריה שלו לאור כבר ב-1997, טען אחר כך לזילות בשימוש במושג שלו ועמד שוב על ההבדל בין חדשנות מקיימת (שיפור בתהליך/ טכנולוגיה קיימים) למשבשת (מהפכה, שינוי הסטאטוס קוו בתחום). לפיכך, לא של שיפור, עצום ככל שיהיה,  בחוויית המשתמש מהווה חדשנות משבשת.

דוגמה טובה לחדשנות משבשת הם שירותי הסטרימינג למיניהם הן של מוסיקה והן של סרטים.

מתי בפעם האחרונה קפצתם לחנות להשכרת סרטים או אפילו קניתם דיסק של הזמר האהוב עליכם? אין פה רק שיפור באיכות הדיסק ואפילו לא מעבר מקלטת הוידאו ל-dvd אלא פשוט תפיסה אחרת של הנושא, משלב הייצור ועד לחוויית המשתמש.

אוקי.. ובכל זאת איך קשורה המפלה של block buster למודל SAMR ולחינוך ולמידה?

אנחנו מדברים לא מעט על המהפכה הטכנולוגית ועל תרומתה לאופן בו אנחנו יכולים ללמד, אך האם כל כניסה של טכנולוגיה יצרה באמת שינוי של ממש? אפשר לקבוע באופן נחרץ שהמעבר ממקרן שקפים למקרן דיגיטלי הוא בטח לא חדשנות המשבשת את האופן בו אנחנו לומדים או מלמדים. הרי בסופו של דבר השיטה היא אותה שיטה.

מודל SAMR (2006, Ruben Puentedura) עוסק בהטמעת טכנולוגיות בחינוך אך יש לו ערך רב גם מחוץ לבתי הספר שכן במידה רבה עושה פואנטדורה לטכנולוגיות למידה את מה שכריסטנסן עשה למגזר העיסקי- הוא מסייע לנו להבחין מתי הטכנולוגיה היא בסך הכל שיפור של המצב הקיים ומתי היא באמת טרנספורמציה דיגיטלית בלמידה:

אז אם אמרנו שהמקרן והמצגת הם לא ממש חדשנות משבשת/ הגדרה מחדש, הרי שדוגמה לחדשנות משבשת או לטרנספורמציה דיגיטלית של ממש בלמידה היא ה- MOOC שבאמת שינה את פני הלמידה מקצה לקצה.

רוצים לעשות טרנספורמציה דיגיטלית בלמידה ובכלל אצלכם בארגון? בשביל זה אנחנו כאן!

מקורות:

http://hippasus.com/rrpweblog/archives/2015/10/SAMR_ABriefIntro.pdf

https://hbr.org/2015/12/what-is-disruptive-innovation

http://www.insightcentre.com/resources/DIExplored-CEConf2002final.pdf

https://openviewpartners.com/blog/11-disruptive-innovation-examples-and-why-uber-and-tesla-dont-make-the-cut/#.YMIVuDYbdQI

דילוג לתוכן